BAS
22-07-2022 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen weken | 4 juli t/m 17 juli 2022 | Week 27+28

 

 

Baangebruik

In de weken 27-28 (4 juli – 17 juli 2022) waren er gemiddeld 1164 vluchten per dag (prognose 1210). Ten opzichte van week 26 is het aantal vluchten afgenomen. Vergeleken met dezelfde weken in 2019 pré-corona, lag het aantal vluchten op ongeveer 78%.          

 

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Totaal afgelopen week

Kaagbaan 27,2%
Buitenveldertbaan 8,5%
Polderbaan 32,3%
Schiphol-Oostbaan 0,2%
Zwanenburgbaan 18,1%
Aalsmeerbaan 13,8%

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik

Ruim de helft van de vluchten is geland of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 33% en 31% van het vliegverkeer. De Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan zijn gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 17% en 13% van de vluchten. De Buitenvelderbaan is voor 6% van de vluchten gebruikt voornamelijk als landingsbaan bij westenwind of startbaan bij oostenwind. De Schiphol-Oostbaan is voor een enkele vlucht gebruikt.

 

 

Aantal melders

In week 27 (4 t/m 10 juli) zijn er door 1402 melders meldingen ingediend, Dit is circa 10% minder dan de week ervoor.
In week 28 (11 t/m 17 juli) zijn er door 1495 melders meldingen ingediend, Dit is circa 7% meer dan de week ervoor.
Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

”Hoe werkt de verdeling van het vliegverkeer wanneer de Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L) allebei worden ingezet als startbaan?”

 

Antwoord van BAS

Vliegtuigen krijgen een startbaan toegewezen die op dat moment wordt ingezet en zoveel mogelijk in de richting van de bestemming ligt. Dit heeft te maken met veiligheid, efficiëntie en aanbod.

Wanneer de Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L) gelijktijdig worden ingezet als startbaan, kan het voorkomen dat er op dat moment meer vliegtuigen vertrekken vanaf de Aalsmeerbaan dan vanaf de Kaagbaan.

Vliegverkeer met een bestemming tussen noord en zuid (via het oosten) vertrekt dan in principe vanaf de Aalsmeerbaan. Vliegtuigen met een bestemming richting het westen starten dan vanaf de Kaagbaan. Op deze manier kunnen vliegtuigen veilig van elkaar starten en vrij van elkaar hun vlucht vervolgen.

In het algemeen kan gesteld worden dat er meer vliegverkeer richting het oosten gaat en dus kan het gebeuren dat de Aalsmeerbaan op die momenten voor meer vluchten wordt ingezet, dan de Kaagbaan.

Aankomende weken | 25 juli t/m 7 augustus 2022 | Week 30+31

 

 

 

Vooruitblik weken 30-31

In de weken van 25 juli – 7 augustus 2022 verwachten we gemiddeld 1193 vluchten per dag op Schiphol. Tot eind augustus verwachten we op dit moment gemiddeld 1235 vluchten per dag.

 

.

 

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:00 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:20 uur
  • Landen: 13:20 – 14:00 uur
  • Starten: 14:00 – 15:00 uur
  • Landen: 15:00 – 16:00 uur
  • Starten: 16:00 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur
Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Tijdens het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het Instrument Landingssysteem (ILS) van deze baan vervangen. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Alleen om te kunnen landen bij beperkte zichtomstandigheden moeten de nieuwe landingssystemen eerst 30 dagen goed werken volgens de internationale veiligheidseisen. Pas daarna is de Aalsmeerbaan ook in alle zichtomstandigheden inzetbaar als landingsbaan. In deze periode kan bij beperkt zicht een andere baan worden ingezet als landingsbaan.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft als gevolg van COVID een krapte in het aantal beschikbare luchtverkeersleiders. Ondanks de problemen die dit geeft bij inroostering van luchtverkeersleiders wordt alles binnen de mogelijkheden gedaan om de dienstverlening zoveel mogelijk voort te zetten met zo min mogelijk impact voor de omgeving.

 

Meer informatie

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet. Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor. De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.