BAS
11-06-2021 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week – 31 mei t/m 6 juni

Baangebruik

Er waren 577 vluchten per dag gemiddeld. Dit is minder dan de prognose van 585. De Zwanenburgbaan is niet ingezet door het onderhoud.

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Totaal verkeer:

  • Kaagbaan 39,6%
  • Polderbaan 38,7%
  • Aalsmeerbaan 11,8%
  • Buitenveldertbaan 9,8%
  • Oostbaan 0,0%
  • Zwanenburgbaan 0,0%

 

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik
Het grootste deel van het verkeer is geland op of gestart vanaf de Kaagbaan en Polderbaan.

De Zwanenburgbaan was vanwege onderhoud niet beschikbaar.

De Aalsmeerbaan is voornamelijk als tweede landingsbaan ingezet tijdens piekmomenten; daarnaast op zaterdag langdurig als hoofdlandingsbaan vanwege de wind en werkzaamheden op de Kaagbaan; en op twee dagen als tweede startbaan tijdens piekmomenten

De Buitenveldertbaan is gedurende vrijdagnacht ingezet als landingsbaan vanwege werkzaamheden aan de verlichting van de Kaagbaan; daarnaast op verschillende momenten op vrijdag en in het weekend als hoofdbaan voor landingen of starts vanwege weersomstandigheden; ook op piekmomenten als tweede baan vanwege het niet beschikbaar zijn van de Zwanenburgbaan.

Piekmomenten
Gedurende elke ochtend was er sprake van een landingspiek gevolgd door een startpiek. Ook was er elke middag een landingspiek met alleen op zondagmiddag gevolgd door een startpiek. Alle avonden was er een startpiek, welke op drie avonden werd voorafgegaan door een landingspiek. Met een toename van het verkeer is het aantal piekmomenten in week 22 toegenomen.

De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden. Deze spreiding wordt veroorzaakt door het actuele verkeersaanbod en weersomstandigheden.

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 740 melders meldingen ingediend.

Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

Waarom wordt de Aalsmeerbaan meer ingezet?

Antwoord van BAS

De Aalsmeerbaan wordt voornamelijk overdag tijdens piekperioden ingezet als tweede start of landingsbaan. Door heropstart van het vliegverkeer zijn er meer perioden dat er een tweede baan ingezet moet worden. In de afgelopen week is de Aalsmeerbaan in verband met wind uit noordelijke richtingen voornamelijk ingezet als landingsbaan tijdens die piekperioden van landend verkeer.

Aankomende week – 14 t/m 20 juni

Vliegverkeer per dag

Naar verwachting 650 vluchten per dag gemiddeld.

Meer informatie

In komende weken zal het vliegverkeer naar verwachting verder toenemen omdat er weer meer mogelijk is qua reizen.

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten
  • landen: 07:20 – 08:40
  • starten: 09:20 – 11:00
  • landen: 12:30 – 13:30
  • landen: 18:40 – 20:00
  • starten: 20:20 – 21:20
Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Week 24: Onderhoud Zwanenburgbaan: meer inzet Buitenveldert- en Oostbaan

 

Meer informatie

Tot 21 juni is de Zwanenburgbaan vanwege onderhoud niet beschikbaar. Dat betekent dat we de komende weken de Buitenveldertbaan of Oostbaan inzetten tijdens piekmomenten. Bij zuidenwind wordt, indien mogelijk, de Buitenveldertbaan als tweede landingsbaan ingezet. Als deze baan, bijvoorbeeld vanwege de wind of zichtomstandigheden, niet inzetbaar is, wordt de Oostbaan als tweede landingsbaan gebruikt. Bij noordenwind wordt de Buitenveldertbaan tijdens piekmomenten als tweede startbaan ingezet. Tijdens zogenoemde “beperkt zichtomstandigheden” zoals mist of laaghangende bewolking, kan de Polderbaan nog niet voor landingen worden ingezet, omdat het vernieuwde landingssysteem (ILS) hiervan eerst gedurende een aantal weken stabiel en betrouwbaar moet functioneren. Tijdens dergelijke beperkt zichtomstandigheden wordt de Buitenveldertbaan als hoofdbaan voor landingen ingezet.

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.

Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.

De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.