BAS
04-06-2021 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week – 24 t/m 30 mei 

Baangebruik

Er waren 525 vluchten per dag gemiddeld. Naast de Kaagbaan en Polderbaan, zijn met name de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan ingezet.

Hoe vaak zijn de banen ingezet?
  • Kaagbaan 41%
  • Polderbaan 35%
  • Buitenveldertbaan 12%
  • Aalsmeerbaan 10%
  • Zwanenburgbaan 2%
  • Oostbaan 0,4%
Meer informatie

De Buitenveldertbaan (27) is de eerste helft van de week regelmatig ingezet als hoofdbaan voor landingen vanwege (krachtige) westenwind. Daarnaast is deze baan op meerdere dagen ingezet als tweede baan voor landingen en starts vanwege de, door werkzaamheden aan de zuidkant van de Zwanenburgbaan, beperkte inzetbaarheid van de Zwanenburgbaan.

De Aalsmeerbaan (36R) is donderdag voor langere tijd ingezet als hoofdbaan voor landingen als gevolg van noordwestenwind, hierdoor was de Kaagbaan niet bruikbaar als gevolg van de zijwind. Daarnaast is deze Aalsmeerbaan (18L/36R) tijdens piekmomenten op meerdere dagen ingezet als tweede start- of landingsbaan.

De Oostbaan (22) is één avond ingezet voor Handelsverkeer tijdens de landingspiek vanwege verwachte verminderde zichtomstandigheden.

De Zwanenburgbaan (18C/36C) is vanwege werkzaamheden aan de Kaagbaan gedurende twee nachten ingezet als landingsbaan (richting het noorden(36C)) en tijdens één nacht als startbaan (richting het zuiden (18C)).

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 740 melders meldingen ingediend.

Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

Waarom is de Buitenveldertbaan deze week ingezet?

Antwoord van BAS

De Buitenveldertbaan (27) is de eerste helft van de week regelmatig ingezet als hoofdbaan voor landingen vanwege (krachtige) westenwind en daarnaast is deze baan op meerdere dagen ingezet als tweede baan voor landingen en starts vanweg de, door werkzaamheden aan de zuidkant van de Zwanenburgbaan, beperkte inzetbaarheid van de Zwanenburgbaan.

Aankomende week – 7 t/m 13 juni

Vliegverkeer per dag

Naar verwachting 590 vluchten per dag gemiddeld.

Meer informatie

In juni neemt naar verwachting het vliegverkeer van en naar Schiphol met een derde toe als gevolg van het verder opheffen  van de reisbeperkingen.

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten
  • landen: 07:20 – 08:40
  • starten: 09:20 – 11:00
  • landen: 12:30 – 13:30
  • landen: 18:40 – 20:00
  • starten: 20:20 – 21:20
Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). De inzet van een tweede baan is afhankelijk van het verkeersaanbod op dat moment. Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte piekmomenten, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Week 23: Onderhoud Zwanenburgbaan: meer inzet Buitenveldert- en Oostbaan

 

Meer informatie

Van 31 mei tot 21 juni is de Zwanenburgbaan vanwege onderhoud niet beschikbaar. Dat betekent dat we de komende weken de Buitenveldertbaan of Oostbaan inzetten tijdens piekmomenten. Bij zuidenwind wordt, indien mogelijk, de Buitenveldertbaan (27) als tweede landingsbaan ingezet. Als deze baan, bijvoorbeeld vanwege de wind of zichtomstandigheden, niet inzetbaar is, wordt de Oostbaan (22) als tweede landingsbaan gebruikt voor Handelsverkeer. Bij noordenwind wordt de Buitenveldertbaan (09) tijdens piekmomenten als tweede startbaan ingezet. Tijdens zogenoemde “beperkt zichtomstandigheden” zoals mist of laaghangende bewolking, kan de Polderbaan nog niet voor landingen worden ingezet, omdat het vernieuwde landingssysteem (ILS) hiervan eerst gedurende een aantal weken stabiel en betrouwbaar moet functioneren. Tijdens dergelijke beperkt zichtomstandigheden wordt de Buitenveldertbaan (27) als hoofdbaan voor landingen ingezet.

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.

Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.

De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.