BAS
03-06-2022 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week | 23 mei t/m 29 mei 2022 | Week 21

Baangebruik

In week 21 (23 –29 mei 2022) waren er gemiddeld 1223 vluchten per dag (prognose 1280). Ten opzichte van week 20 is het aantal vluchten afgenomen. Vergeleken met dezelfde week in 2019 pré-corona, lag het aantal vluchten op 85%.

.

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Totaal afgelopen week

Kaagbaan 32,7%
Buitenveldertbaan 28,4%
Polderbaan 25,5%
Schiphol-Oostbaan 0%
Zwanenburgbaan 13,4%
Aalsmeerbaan 0% (onderhoud)

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik

Ruim de helft van de vluchten is geland of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk 25% en 33% van het vliegverkeer. De Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan zijn gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 13% en 28% van de vluchten.

De Buitenveldertbaan is op alle dagen ingezet als hoofdbaan voor landend verkeer. Dit had te maken met een combinatie van de weersomstandigheden, de beperkte inzetbaarheid van de Kaagbaan vanwege de werkzaamheden aan de Aalsmeerbaan en het verkeersaanbod. Ook is de Buitenveldertbaan tijdens piekmomenten ingezet als tweede start- of landingsbaan, net als de Zwanenburgbaan.

De Buitenveldertbaan is één nacht ingezet als landingsbaan vanwege krachtige (zuid-)westenwind.

De Zwanenburgbaan is gedurende vijf nachten ingezet als landingsbaan: één nacht in zuidelijke richting vanwege werkzaamheden op de Polderbaan en vier nachten in noordelijke richting vanwege een combinatie van de wind en de beperkte inzetbaarheid van de Kaagbaan vanwege het niet beschikbaar zijn van het landingssysteem en de baanverlichting op de deze baan.

 

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 1057 melders meldingen ingediend, dit is circa 22% minder dan de week ervoor.
Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

”Waarom werd in de nacht van 23 op 24 mei de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor landend vliegverkeer?

 

Antwoord van BAS

Werkzaamheden Polderbaan

Vanwege werkzaamheden aan de Polderbaan (18R/36L) was de Polderbaan in de nacht van 23 op 24 mei van circa 22:45 tot circa 04:45 uur niet beschikbaar voor vliegverkeer. Hierdoor werd bij een matige tot krachtige wind uit voornamelijk zuidwestelijke richtingen de Zwanenburgbaan (18C) ingezet voor landend vliegverkeer.

Gekromde nachtnaderingsroute baan 18C

De meeste landende vliegtuigen volgden in de nacht van 23 op 24 mei de gekromde nachtnaderingsroute richting de Zwanenburgbaan (18C). Deze nachtnadering is ontwikkeld om woonkernen zoveel mogelijk te vermijden en zodat vliegtuigen kunnen dalen met zo laag mogelijk motorvermogen. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) past deze nachtprocedure toe tussen 23:00 en 06:00 uur, en verlengt het gebruik indien mogelijk tussen 22:30 en 06:30 uur.

Voor meer informatie over deze vaste nachtnaderingsroute richting de Zwanenburgbaan (18C) kunt u onderstaande link raadplegen:

Vaste naderingsroute Zwanenburgbaan noord ’s nachts – Minder hinder Schiphol

Achtergrondinformatie rubber verwijderen

De werkzaamheden bestonden uit onder meer het rubber verwijderen op de ‘touch down zone’ van de Polderbaan (18R/ 36L). De zwarte strepen ter hoogte van de ‘touchdown zone’ bestaan uit rubber van vliegtuigbanden, die achterblijft na het landen en remmen. Hoe meer rubber er op de baan zit, hoe gladder de baan wordt. En hoe gladder de baan, hoe minder grip een vliegtuig heeft, met name bij harde wind en regen. Voor de veiligheid worden de landingsbanen daarom regelmatig gereinigd. 

 

 

 

Aankomende week | 6 juni t/m 12 juni 2022 | Week 23

 

 

Vooruitblik week 23

In de week van 6 juni –12 juni 2022 verwachten we gemiddeld 1305 vluchten per dag op Schiphol. Tot eind juni verwachten we nog een lichte stijging tot gemiddeld 1315 vluchten per dag.

 

.

 

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Starten: 07:00 – 07:40 uur
  • Landen: 07:40 – 09:20 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40 – 13:00 uur
  • Landen: 13:00 – 13:40 uur
  • Starten: 13:40 – 15:00 uur
  • Landen: 15:00 – 16:00 uur
  • Starten: 16:00 – 17:40 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 22:00 uur
Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

De Aalsmeerbaan is van 4 april tot en met medio juli in groot onderhoud. Hierdoor is deze start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. Het vliegverkeer dat normaal zou starten vanaf of zou landen op Aalsmeerbaan, zal in deze periode gebruik maken van andere banen, naar verwachting voornamelijk van de Buitenveldertbaan. Omdat de Aalsmeerbaan ’s nachts sowieso gesloten is, heeft dit geen gevolgen voor het baangebruik in de nacht.

Tijdens het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan zijn er ook werkzaamheden aan de taxibaan die tussen de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan ligt. Daardoor kunnen vliegtuigen geen gebruik maken van de kop van de Kaagbaan van 23 mei tot en met 6 juni. Dit heeft gevolgen voor de inzetbaarheid van de baan: er kan alleen gestart worden richting het zuiden op een korter deel van de baan. Vliegtuigen die de hele lengte van de baan nodig hebben, zullen deze periode vertrekken vanaf een andere startbaan en ’s nachts vanaf de Zwanenburgbaan.

Door de werkzaamheden bij de kop van de Kaagbaan zijn het landingssysteem en de verlichting van deze baan niet beschikbaar. Hierdoor is de Kaagbaan niet inzetbaar als landingsbaan in de late avond, ’s nachts en bij slecht zicht overdag, bijvoorbeeld tijdens mist of bij laag hangende bewolking. Bij slecht zicht overdag kan de Buitenveldertbaan worden gebruikt als landingsbaan. Ook kan eventueel de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan, zowel overdag als ’s nachts.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft als gevolg van COVID een krapte in het aantal beschikbare luchtverkeersleiders. Ondanks de problemen die dit geeft bij inroostering van luchtverkeersleiders wordt alles binnen de mogelijkheden gedaan om de dienstverlening zoveel mogelijk voort te zetten met zo min mogelijk impact voor de omgeving.

 

Meer informatie

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet. Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor. De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.