BAS
Projecten
31-10-2023 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit voornamelijk westelijke richtingen, later vanmiddag krimpend naar zuidwestelijke richtingen en kans op buien en onweerswolken (TCU/CB’s) in de omgeving van Schiphol, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

#1 Informatie mogelijke inzet Buitenveldertbaan (27): I.v.m. de onweerswolken en buien in de omgeving van Schiphol kan de Buitenveldertbaan (27) ingezet worden als secundaire landingsbaan. Bij buien en TCU/CB’s in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel geland worden naar het zuiden.

UPDATE: Vanwege buien op de eindnadering van de Polderbaan (18R) wordt de Buitenveldertbaan (27) als primaire landingsbaan ingezet

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);*
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);**
● Van 12:40 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);***
● Van 13:20 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24)
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de winkracht, windrichting en/of onweerswolken in de buurt van de luchthaven kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
* Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
** Van 11:40 tot 12:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
*** Van 12:40 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie #1)


Na 15:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol