BAS
Projecten
31-10-2023 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige zuidwestelijke windrichting, lopende de periode krimpend naar een zuidelijke windrichting, en periodes met beperkt zicht, laaghangende bewolking en mogelijk onweersbuien, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: I.v.m. de buien en onweerswolken in de buurt van de luchthaven kunnen toestellen afwijken van de standaard vertrekroutes.

UPDATE: I.v.m. de buien en onweerswolken in het naderingsgebied van de Polderbaan (18R) wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan.

● Van 14:20 tot 15:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);* (zie #1)
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);** (zie #1)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de zichtcondities (zichtwaardes onder de 5000m) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
* Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
** Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);


Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.


Meer informatie baangebruik:
#1 Informatie inzet Buitenveldertbaan (27): I.v.m. de onweerswolken en buien in de omgeving van Schiphol wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet worden als secundaire landingsbaan. Bij buien en TCU/CB’s in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel geland worden naar het zuiden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol