BAS
Projecten
31-07-2023 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met vrij krachtige tot harde wind (windstoten tot windkracht 8) uit zuidwestelijke richtingen en marginale weersomstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE: Door de aanhoudende marginale weersomstandigheden wordt i.p.v. de Schiphol-Oostbaan (22) de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als secundaire landingsbaan, i.v.m de hogere separatieminima met deze weersomstandigheden wordt de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als primaire startbaan i.p.v. de Kaagbaan (24)

Uitleg inzet van de Schiphol-Oostbaan (22): I.v.m. de marginale condities (een wolkendek lager dan 2000 voet en/of de zichtwaardes onder de 5000m) kan er niet parallel geland worden naar het zuiden (landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C)) met de Kaagbaan (24) in gebruik als startbaan. Dit heeft te maken met de separatieminima die hoger zijn bij deze weersomstandigheden.

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
● Van 14:00 tot 15:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:00 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);

Afhankelijk van de marginale condities (bij betere omstandigheden) en de windkracht en windrichting (windkracht lager of meer zuidelijke windrichting) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
* Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
** Van 15:00 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);


Na 16:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden.

Het banenstelsel van Schiphol