BAS
Projecten
30-04-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit zuidoostelijke tot oostelijke richtingen, vanavond kans op hevige onweersbuien in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info:
I.v.m. hevige onweersbuien vanavond kunnen er periodes voorkomen met afwijkend baangebruik, daarnaast kunnen toestellen van de standaard vertrekroutes afwijken om de onweersbuien te vermijden.

UPDATE: Baangebruik is aangepast vanwege de krimpende windrichting;

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie informatie #2)
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);* (zie informatie #2)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L); (UDPATE)
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (18C); (UPDATE)

Afhankelijk van de onweersbuien en daarbij komende windrichting kunnen ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 18:20 tot 20:00: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09); (zie informatie #1)
**Van 20:40 tot 22:10: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie informatie #1)

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
#1: I.v.m. de onweersbuien kan er niet parallel gestart en geland worden op Schiphol, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan (09) ingezet als startbaan.
#2: I.v.m.een te hoge staartwindcomponent (rugwind) op de Kaagbaan (24) door de zuidoostelijke tot oostelijke windrichting is deze baan niet inzetbaar, hierdoor wordt de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als primaire startbaan.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol