Laatste update:
In verband met een zwakke wind uit voornamelijk noordelijke richtingen, kans op onweersbuien in de omgeving van Schiphol en werkzaamheden aan de Polderbaan (18R/36L) vanaf 23:30 tot 06:00 is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);*
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);**
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
Afhankelijk van de windrichting (zuidelijker) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24); (zie informatie #2)
Afhankelijk van de onweersbuien in de omgeving van Schiphol kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
**Van 07:00 tot 07:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie informatie #1)
Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Informatie baangebruik:
#1: I.v.m. de onweersbuien in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel gestart worden op Schiphol, hierdoor kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als secundaire startbaan.
#2: I.v.m. werkzaamheden (reinigen armaturen, rubber verwijderen armaturen, grasmaaien) aan de Polderbaan vannacht kan de Zwanenburgbaan (18C) ingezet worden als landingsbaan.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.