BAS
Projecten
29-10-2023 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige tot krachtige wind uit zuidwestelijke richtingen en kans op buien en onweerswolken (TCU/CB’s) in de omgeving van Schiphol, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

#1 Informatie inzet Schiphol-Oostbaan (22): I.v.m. de windkracht en windrichting, buien en onweerswolken in de omgeving van Schiphol wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan. Bij buien en TCU/CB’s in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel geland worden naar het zuiden (Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C)).

UPDATE: I.v.m. het verkeersaanbod en de buien in de omgeving van Schiphol wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan naast de primaire Polderbaan (18R.

● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);


Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol