BAS
Projecten
29-10-2023 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE 2.0)

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige tot krachtige wind uit zuidwestelijke richtingen, later vannacht krimpend naar zuidelijke richtingen en in kracht afnemend, kans op buien en onweerswolken (TCU/CB’s) in de omgeving van Schiphol en kans op een lage wolkenbasis morgenochtend is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

#1 Informatie mogelijke inzet Aalsmeerbaan (18L) als primaire startbaan: I.v.m. de marginale condities (een wolkendek lager dan 2000 voet en/of de zichtwaardes onder de 5000m) kan er niet gestart worden van de Kaagbaan (24) met de Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C) als landingsbanen. Dit heeft te maken met de separatieminima die hoger zijn bij deze weersomstandigheden. De doorstartprocedure, ook wel een go-around procedure genoemd, op de Zwanenburgbaan (18C) kruist de standaard vertrekroutes van de Kaagbaan (24).

UPDATE: I.v.m. buien op de eindnadering voor de Polderbaan (18R) wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan

UPDATE 2.0: I.v.m. het verkeersaanbod wordt de Aalsmeerbaan (18L) van 07:00 tot 07:40 ingezet als secundaire startbaan.

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:00 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);*
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de wolkenbasis kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie #1)


Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol