BAS
Projecten
29-01-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie

Laatste update:

In verband met een gematigde zuidelijke wind met hier en daar windvlagen met kans op lage bewolking en voorbereidend onderhoud op de Kaagbaan (24) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 10:50: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C); (zie info)
● Van 10:50 tot 11:25: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie info)
● Van 11:25 tot 12:00: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L); * (zie info)
● Van 12:00 tot 12:50: Landen Polderbaan (18R) starten Zwanenburgbaan (18C) en Aalsmeerbaan (18L); (zie info)
● Van 12:50 tot 13:30: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie info)
● Van 13:30 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L); * (zie info)
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C) en Aalsmeerbaan (18L); * (zie info)

Na 15:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

* Alternatief baangebruik: Rond deze uren kan ook de volgende baancombinatie gebruikt worden door lager wordende bewolking (onder de 1000 voet): Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C)

Informatie baangebruik:
De Aalsmeerbaan (18L) wordt vandaag ingezet als primaire startbaan i.v.m. de lage wolkenbasis (onder de 2000 voet en later vandaag onder de 1000 voet), dit is in overeenstemming met de preferentievolgorde in het NNHS van baancombinaties regel 5b (en 6b). Dit heeft te maken met de separatieminima die hoger zijn bij deze weersomstandigheden. De doorstartprocedure, ook wel een go-around procedure genoemd, op de Zwanenburgbaan (18C) kruist met de standaard vertrekroutes van de Kaagbaan (24).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol