BAS
Projecten
28-05-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit voornamelijk zuidelijke richtingen, gedurende nacht ruimend naar zuidwestelijke richtingen met daarbij kans op marginale weersomstandigheden en buien in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info:
De Polderbaan (36L/18R) van maandag 27 mei 23:00 uur tot en met dinsdag 28 mei tot 22:30 uur niet inzetbaar door werkzaamheden aan de markeringen, hierdoor wordt de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als primaire landingsbaan.

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 22:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);*/**

Afhankelijk van de marginale weersomstandigheden kan ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);**

Afhankelijk van de buien (verhoogde activiteit) in de omgeving van Schiphol kan ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
**Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24); (zie informatie baangebruik)

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
Door een lage wolkenbasis kan deze combinatie; landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27) niet ingezet worden, omdat de luchtverkeersleider geen visuele separatie kan behouden in het geval van een doorstart. Hierdoor wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan om kruisende verkeerstromen te voorkomen.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol