BAS
Projecten
27-09-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige tot krachtige wind met kans op windstoten uit zuidwestelijke richtingen, gedurende de middag ruimend naar noordwestelijke richting en in kracht afnemend, buien in de omgeving van Schiphol en mogelijk marginale zichtcondities (zicht minder dan 5 kilometer en/of wolkenbasis onder de 2000 voet) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)*;
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)*;
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);

Na 22:10: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

*Afhankelijk van de weersomstandigheden kunnen ook de volgende baancombinaties worden ingezet:

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (36C) en Polderbaan (36L);

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol