BAS
Projecten
26-11-2023 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE!)

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit voornamelijk zuidwestelijke richtingen, in de loop van de nacht krimpend naar zuidelijke tot zuidoostelijke richtingen en morgenochtend kans op verminderde zichtcondities in de omgeving van Schiphol zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

  • Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L) *;
  • Van 22:00 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) **;
  • Van 22:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) ***;
  • Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
  • Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Na 11:00: Deze informatie wordt morgen op onze website bekend gemaakt.

* Noot: in verband met het kalibreren van het Instrument Landing Systeem (ILS) van de Polderbaan (18R) zal vanaf 21:20 uur lokale tijd de volgende baancombinatie ingezet worden: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L).

** in verband met het kalibreren van het Instrument Landing Systeem (ILS) van de Polderbaan (18R) zal vanaf 22:00 tot 22:30 uur lokale tijd mogelijk de volgende baancombinatie ingezet worden: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24).

*** UPDATE!: VANWEGE EEN LAGE WOLKENBASIS WORDT VANAVOND VANAF ROND 23:30 UUR DE VOLGENDE BAANCOMBINATIE INGEZET: LANDEN ZWANENBURGBAAN (18C), STARTEN KAAGBAAN (24).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol