BAS
Projecten
26-06-2023 | Baangebruik vanmiddag en vanavond

Laatste update:

In verband met een matige tot krachtige wind uit westelijke richtingen, later vanmiddag in kracht afnemend is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

De reden voor de inzet van de Buitenveldertbaan (27) als primaire landingsbaan:
I.v.m. een matige wind (rond de 15 knopen = windkracht 4) met windstoten tot 22 knopen (windkracht 6) uit westelijke richtingen (280/290 graden) wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan, omdat de dwarswindcomponent op de overige mogelijke landingsbanen boven het limiet van 20 knopen uitkomt.

● Van 14:00 tot 15:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 15:00 tot 16:00: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);*
● Van 16:00 tot 17:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);**
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);***
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);****

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
* Van 15:00 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
** Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
*** Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
**** Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden.

Het banenstelsel van Schiphol