BAS
Projecten
26-05-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie

Laatste update:

In verband met een zwakke tot matige wind uit zuidoostelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden en buien in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie info #1)
● Van 11:20 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 11:40 tot 12:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24)
● Van 12:00 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);* (zie info #2)
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);

Afhankelijk van de buien in de omgeving van Schiphol (lagere activiteit) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);

Na 15:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
#1: I.v.m. de oostelijke tot zuidoostelijke windrichting kan de Kaagbaan (24) niet ingezet worden als primaire startbaan i.v.m. een te hoge staartwindcomponent (rugwind), hierdoor wordt de Aalsmeerbaan (18L) ingezet.

#2: I.v.m. buien in de omgeving van Schiphol en een te hoge staartwind (rugwind) op de Buitenveldertbaan (27) wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol