BAS
Projecten
25-12-2023 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (update!)

Laatste update:

In verband met een matige tot krachtige wind uit voornamelijk zuidwestelijke tot westelijke richtingen zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

  • Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
  • Van 11:40 tot 12:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
  • Van 12:40 tot 13:20: (update!) Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) *;
  • Van 13:20 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) **;
  • Van 14:20 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L) ***;
  • Na 15:20: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

* Afhankelijk van windrichting en windkracht wordt mogelijk een alternatieve baancombinatie in deze periode ingezet: landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); UPDTATE! VANWEGE EEN VOGELAANVARING EN VOGELS IN DE INVLOEDSFEER VAN DE POLDERBAAN IS VANAF ROND 12:40 UUR DE POLDERBAAN (18R) TIJDELIJK NIET BESCHIKBAAR VOOR VLIEGVERKEER. HIERDOOR WORDT DE ZWANENBURGBAAN (18C) INGEZET VOOR LANDEND VLIEGVERKEER.

** Afhankelijk van windrichting en windkracht wordt mogelijk een alternatieve baancombinatie in deze periode ingezet: landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);

*** Afhankelijk van windrichting en windkracht wordt mogelijk een alternatieve baancombinatie in deze periode ingezet: landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol