BAS
Projecten
25-04-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond + Informatie

Laatste update:

In verband met een matige zuidwestelijke wind en vrij krachtige windstoten, kans op buien in de omgeving van Schiphol en verslechterde weerscondities in de avond, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (18C); (Zie informatie Baangebruik)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24); (Zie informatie Baangebruik)
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); (Zie informatie Baangebruik)

Na 22:10: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

Informatie Baangebruik: I.v.m. buien in de omgeving van Schiphol en slechter wordende weercondities kan er niet parallel geland worden naar het zuiden en kan er besloten worden om de Buitenveldertbaan (27) of Schiphol-Oostbaan (22) in te zetten als landingsbaan. De volgende baancombinaties kunnen dan van toepassing zijn:

● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);

Informatie Kaagbaan: Het is de verwachting dat de Kaagbaan (06/24) vandaag wordt opgeleverd. Hoogstwaarschijnlijk gebeurd dit in de avond.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol