Bericht van:
Effecten groot onderhoud Polderbaan overdag en ‘s nachts
Impact overdag
Naast het taxibaanonderhoud vindt ook groot onderhoud aan de Polderbaan plaats, waardoor de Polderbaan overdag en ‘s nachts niet beschikbaar is. Gedurende dit groot onderhoud zullen overdag bij wind uit zuidelijke tot zuidwestelijke richtingen tijdens landingspieken de Zwanenburgbaan(18C) in combinatie met de Buitenveldertbaan(27) of bij andere weerscondities (bijvoorbeeld zuidoostenwind of verminderd/beperkt zicht) de Schiphol-Oostbaan(22) worden ingezet.
Bij wind uit noordelijke richtingen zullen overdag tijdens startpieken voornamelijk de Buitenveldertbaan(09) en Zwanenburgbaan(36C) worden ingezet voor startend vliegverkeer.
Impact ‘nachts
Voor het gebruik van de Zwanenburgbaan(36C) voor startend vliegverkeer in noordelijke richting ‘s nachts is ontheffing aangevraagd bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat(IenW). Ook kan het incidenteel voorkomen dat de Kaagbaan(06, in noordoostelijke richting) ’s nachts wordt ingezet voor startend vliegverkeer.
Bij wind uit zuidelijke richtingen zal ’s nachts de Zwanenburgbaan(18C) worden ingezet voor landend vliegverkeer. Hiervoor zijn vaste nachtnaderingsroutes beschikbaar, waaronder de gekromde nachtroute (per mei 2020) die woonkernen zoveel mogelijk vermijdt.
-> hier kunt u over deze nachtroute meer lezen.
Daarnaast wordt mogelijk de Buitenveldertbaan(27) voor landend vliegverkeer meer ingezet.