BAS
Projecten
24-10-2023 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie

Laatste update:

In verband met een matige wind uit voornamelijk zuidelijke richtingen, later vannacht/morgenochtend krimpend naar een zuidoostelijke tot oostelijke richting, kans op marginale condities en #1: onderhoud aan de Polderbaan (36L/18R) vannacht zullen naar verwachting de volgende baancombinaties ingezet worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Informatie mogelijke inzet Aalsmeerbaan (18L) als primaire startbaan: I.v.m. de marginale condities (een wolkendek lager dan 2000 voet en/of de zichtwaardes onder de 5000m) kan er niet gestart worden van de Kaagbaan (24) met de Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C) als landingsbanen. Dit heeft te maken met de separatieminima die hoger zijn bij deze weersomstandigheden. De doorstartprocedure, ook wel een go-around procedure genoemd, op de Zwanenburgbaan (18C) doorkruist de standaard vertrekroutes van de Kaagbaan (24).

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);*
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de marginale condities kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie informatie)


Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol