Laatste update:
In verband met een krachtige wind uit westelijke richtingen met kans op windstoten tot hard, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
NOOT: In verband met het niet beschikbaar zijn van het Instrument Landing System (ILS) van de Polderbaan, kan er niet parallel geland worden op de Polderbaan (18R) en de Zwanenburgbaan (18C).
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)**;
● Van 12:40 tot 13:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)*;
● Van 13:20 tot 14:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
UPDATE 13:37: In verband met het grotere aanbod aan startend vliegverkeer wordt de Aalsmeerbaan (18L) langer ingezet als secundaire startbaan.
* Afhankelijk van de weersomstandigheden (wolkenbasis en wind) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
** Afhankelijk van de weersomstandigheden (wind richting en -kracht) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) en Buitenveldertbaan (27);
Na 14:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.