BAS
Projecten
23-09-2020 | Kaagbaan buiten gebruik t/m 26 september

Bericht van:

woensdag
23 september 2020
om 13:10
23-09-2020 | Kaagbaan buiten gebruik t/m 26 september

De Kaagbaan is van maandagochtend 21 september tot en met zaterdagavond 26 september buiten gebruik door het geplande jaarlijks onderhoud. Dit heeft ’s nachts en overdag gevolgen voor het vliegtuiggeluid in de omgeving. 

Als de Kaagbaan niet beschikbaar is, wordt overdag (van 06.00 tot 23.00 uur) in principe de Aalsmeerbaan als alternatief gebruikt in combinatie met de Zwanenburgbaan. Het gevolg is dat intensiever gebruik wordt gemaakt van de Aalsmeerbaan en van de Zwanenburgbaan als startbaan richting het zuiden of als landingsbaan richting het noorden.

Bij een meer oostelijke of westelijke wind en bij beperkte zichtcondities kunnen er andere baancombinaties worden gebruikt en zal bijvoorbeeld ook de Buitenveldertbaan kunnen worden ingezet.

In de nacht zal de Zwanenburgbaan aan de zuidzijde meer gebruikt worden. In het onderstaande nieuwsbericht zijn deze scenario’s verder omschreven. Ook kunt u hieronder zien waar de meeste hinder wordt gemeld als de Kaagbaan buiten gebruik is.


Hindergebieden
 

Op de onderstaande afbeeldingen is weergegeven waar BAS in het verleden meldingen vandaan heeft gekregen in periodes dat alle banen beschikbaar waren en in perioden dat de Kaagbaan niet beschikbaar was. Ook zijn de radartracks van bijbehorende periode weergegeven om een beeld te kunnen geven hoe het vliegverkeer vliegt als de Kaagbaan niet in gebruik is. U kunt op de afbeeldingen drukken voor een grotere weergave.

 

Verschillende baancombinaties uitgelegd

Noordelijke windrichtingen

Bij wind uit noordelijke richtingen is het baangebruik richting het noorden. De Kaagbaan wordt dan als landingsbaan gebruikt. Als de Kaagbaan niet beschikbaar is wordt overdag de Aalsmeerbaan (36R) gebruikt en tijdens pieken van landend verkeer ook de Zwanenburgbaan (36C)

 


Zuidelijke windrichtingen

Bij wind uit zuidelijke richtingen is het baangebruik richting het zuiden. De Kaagbaan wordt dan als startbaan gebruikt. Als de Kaagbaan niet beschikbaar is wordt overdag de Aalsmeerbaan (18L) gebruikt en tijdens pieken van startend verkeer ook de Zwanenburgbaan (18C)


Sterke westen of oosten wind

Bij sterke westen of oosten wind wordt de Kaagbaan veelal ingezet omdat deze door zijn noordoostelijk-zuidwestelijke richting zoveel mogelijk recht in de wind ligt. Als de Kaagbaan niet beschikbaar is door het onderhoud kan de Buitenveldertbaan meer gebruikt worden. Zo kan de Buitenveldertbaan bij krachtige westelijke wind ook ingezet worden als startbaan richting het westen en landingsbaan vanuit het westen. Met krachtige oosten wind kan de Buitenveldertbaan (09) eveneens gebruikt worden als landingsbaan vanuit het oosten richting het westen en tegelijkertijd als startbaan richting het oosten.

 

Nacht (23:00 – 06:00 uur)

Ook ’s nachts zal het baangebruik anders zijn bij het buiten gebruik zijn van de Kaagbaan. Bij wind uit noordelijke richtingen wordt de Zwanenburgbaan (36C) dan veelal gebruikt als landingsbaan. Het vliegverkeer komt dan vanuit het zuiden richting de luchthaven. Bij zuiden wind zal dan de Zwanenburgbaan (18C) richting het zuiden gebruikt worden als startbaan. ’s Nachts is de Zwanenburgbaan meer preferent t.o.v. de Aalsmeerbaan.