Laatste update:
In verband met een krachtige zuidwestelijke wind gepaard met harde windstoten/vlagen, met steeds lagerhangende bewolking en slechter wordend zicht is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
● Van 14:30 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:00 tot 16:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:40 tot 17:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:10 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); zie #1
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L); * zie #2
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
Afhankelijk van de marginale condities kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
Informatie baangebruik:
#1 I.v.m. de marginale condities (een wolkendek lager dan 2000 voet en/of de zichtwaardes onder de 5000m) kan er niet gestart worden vanaf de Kaagbaan (24) met de Zwanenburgbaan (18C) als landingsbaan. Dit heeft te maken met de separatieminima die hoger zijn bij deze weersomstandigheden. De doorstartprocedure, ook wel een go-around procedure genoemd, op de Zwanenburgbaan (18C) kruist de standaard vertrekroutes van de Kaagbaan (24).
#2 I.v.m. de marginale condities (een wolkendek lager dan 1000 voet en/of de zichtwaardes tussen de 5000m en 1500m) kan er niet gestart worden vanaf de Kaagbaan (24) met de Polderbaan (18R) als landingsbaan. Dit heeft te maken met kruisende verkeerstromen en luchtruimverdeling. Deze combinatie is in overeenstemming met de preferentievolgorde regel 6b in het NNHS.
Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.