BAS
Projecten
23-01-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een harde wind uit zuidwestelijke richtingen, gepaard met stormachtige windstoten met daarbij kans op marginale weersomstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE: I.v.m. een harde tot stormachtige wind uit zuidwestelijke richtingen en windschering meldingen van piloten op de Polderbaan (18R) wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als primaire landingsbaan.

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:00 tot 01:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 01:00 tot 07:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);* (zie #2)
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie #2)

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 01:00 tot 07:00: Landen Kaagbaan (24), starten Kaagbaan (24); (zie #1)

Informatie baangebruik:
#1 I.v.m. een te hoge dwarswindcomponent op de Polderbaan (18R) of Buitenveldertbaan (27) door de harde wind uit zuidwestelijke richtingen, gepaard met stormachtige windstoten kan de Kaagbaan (24) ingezet worden als landingsbaan.
#2 I.v.m. een te hoge dwarswindcomponent op de Polderbaan (18R) door harde wind uit zuidwestelijke richtingen, gepaard met stormachtige windstoten wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan.

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol