BAS
Projecten
22-12-2023 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige tot harde westelijke wind, later vannacht in kracht toenemend naar stormachtige met daarbij kans op een lage wolkenbasis en regen is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: De Polderbaan (18R) kan ingezet worden als secundaire landingsbaan als de vliegers een hogere dwarswindcomponent accepteren (flow exclusions).

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 22:00 tot 22:30: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);*
● Van 06:30 tot 09:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 22:30 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);


Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol