BAS
Projecten
22-01-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een krachtige zuidwestelijke wind gepaard met stormachtige windstoten en windvlagen, in combinatie met lage bewolking en verslechterd zicht, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 09:20 tot 10:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
● Van 10:00 tot 11:00: Landen Buitenveldertbaan (27) en Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan 18L); zie #1
● Van 11:00 tot 12:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24); zie #1
● Van 12:20 tot 15:30: Landen Buitenveldertbaan (27) en Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); zie #2
● Van 15:30 tot 16:00: Landen Buitenveldertbaan (27) en Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);

Na 16:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

#1 Vliegtuigen die een hogere dwarswind limiet aankunnen mogen kiezen om te landen op de Polderbaan (18R)

#2 Door verhoogd verkeersaanbod is voor deze periode het 2+2 baangebruik actief

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol