BAS
Projecten
22-01-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie

Laatste update:

In verband met een krachtige westelijke wind gepaard met harde windstoten en onderhoud aan de Polderbaan (18R/36L) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); (zie informatie)
● Van 22:00 tot 07:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); * (zie informatie)
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24); (zie informatie)

Afhankelijk van de windkracht, windrichting en de remprestaties op de Zwanenburgbaan (18C) (beter) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 22:00 tot 07:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
I.v.m. natte/vochtige start- en landingsbanen op Schiphol (natte/vochtige baan resulteert in verminderde remprestaties voor de toestellen, waardoor de dwars- en staartwindlimieten lager zijn dan gebruikelijk) wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol