BAS
Projecten
21-05-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit noordoostelijke tot oostelijke richtingen, gedurende middag ruimend naar zuidoostelijke richtingen, verhoogde kans op onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol en normaal onderhoud aan de Buitenveldertbaan (09/27) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE: Vanwege heftige onweersbuien op Schiphol kan er worden afgeweken van het baangebruik.

● Van 14:00 tot 15:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 15:00 tot 15:15: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 15:15 tot 16:20: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);* (zie informatie)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);** (UPDATE)
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);** (UPDATE)

Afhankelijk van de windrichting en onweerswolken/-buien kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 18:20 tot 20:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
**Van 20:00 tot 20:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
***Van 20:40 tot 22:10: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Kaagbaan (24);

Informatie baangebruik:
De Schiphol-Oostbaan (22) wordt ingezet als secundaire landingsbaan i.v.m. de onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol, hierdoor kan er niet parallel geland worden naar het zuiden. De Buitenveldertbaan (27) kan niet ingezet worden vanwege normaal onderhoud.

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol