BAS
Projecten
21-05-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie (UPDATE)(UPDATE2)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit westelijke richtingen, verhoogde kans op onweerswolken/-buien in de omgeving van Schiphol, morgenochtend kans op een lage wolkenbasis, een zuidwestelijke windrichting is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info:
Vanwege heftige onweersbuien in de omgeving van Schiphol kan er worden afgeweken van het baangebruik en de standaard vertrekroutes.

UPDATE: Afhankelijk van de buitenactiviteit kan ook de Kaagbaan (24) ingezet worden als startbaan en de Polderbaan (18R) als landingsbaan.

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L) en Kaagbaan (24); (zie info #1) (UPDATE)
● Van 22:10 tot 23:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L); (zie info #1) (UPDATE)
● Van 23:00 tot 07:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);* (zie info #2)
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie info #3)

UPDATE2 08:52: In verband met een lage wolkenbasis wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan

Afhankelijk van de windrichting (zuidelijker) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 23:00 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
#1: Door onweersbuien ten zuiden van Schiphol kan er niet naar het noorden geland worden en wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan.
#2: De Zwanenburgbaan (36C) wordt vannacht ingezet als landingsbaan i.v.m. een te hoge staartwind (rugwind) op de Kaagbaan (06)
#3: Door de lage wolkenbasis kunnen de luchtverkeersleiders onvoldoende visuele separatie behouden bij een go-around (doorstart) op de Zwanenburgbaan (18C) met de Kaagbaan (24) als startbaan, hierdoor wordt de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als primaire startbaan.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol