Bericht van:
update 16 september 2021
22 okt - medio november | Kaagbaan niet inzetbaar bij beperkt zicht
Tijdens het onderhoud van de Kaagbaan vervangt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) tegelijkertijd het Instrument Landingssysteem (ILS) van deze baan. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Alleen om te kunnen landen bij beperkte zichtomstandigheden moeten de nieuwe landingssystemen eerst vijf weken goed werken volgens de internationale veiligheidseisen. Pas daarna is de Kaagbaan ook in alle zichtomstandigheden inzetbaar als landingsbaan. In deze periode kan bij noordenwind en beperkt zicht de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan.
Afgelopen werkzaamheden
13 okt - 22 okt | Kaagbaan
Van woensdag 13 oktober tot en met vrijdag 22 oktober 2021 is de Kaagbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit baanonderhoud gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, voornamelijk ten zuiden van de luchthaven. Bij wind uit zuidelijke richtingen zullen tijdens startpieken de Zwanenburgbaan (18C) en Aalsmeerbaan (18L) naar verwachting meer worden ingezet voor startend vliegverkeer. Bij wind uit noordelijke richtingen zullen tijdens landingspieken de Zwanenburgbaan (36C, vanuit het zuiden) en Aalsmeerbaan (36R) naar verwachting meer worden ingezet voor landend vliegverkeer. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.
21 okt - 22 okt | Aalsmeerbaan beperkt inzetbaar door onderhoud kruising
Op donderdag 21 oktober tussen 11:00 – 17:00 uur en op vrijdag 22 oktober tussen 11:00 – 18:00 uur is de Aalsmeerbaan niet inzetbaar vanwege onderhoudswerkzaamheden aan taxibaan E1. Dit is de kruising tussen de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan. Omdat de Kaagbaan deze dagen nog in onderhoud is, zal het vliegverkeer naar verwachting gebruik maken van de Zwanenburgbaan voor landen vanuit het zuiden. Voor vertrekkend vliegverkeer richting het zuiden kan de Zwanenburgbaan en eventueel de Buitenveldertbaan worden ingezet.
11 okt - 13 okt | Kaagbaan beperkt inzetbaar door onderhoud kruising
Van maandagochtend 11 oktober 07:00 uur tot woensdagmiddag 13 oktober 12:00 uur is de kruising tussen de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan, oftewel taxibaan E1, in groot onderhoud. Daardoor is de kruising 53 uur niet beschikbaar voor taxiënde vliegtuigen. Dit heeft gevolgen voor de inzetbaarheid van de Kaagbaan. Het vliegverkeer kan wel starten vanaf deze baan, maar niet landen op de Kaagbaan vanuit zuidelijke richting. De Aalsmeerbaan is deze periode in onderhoud en niet inzetbaar. Daarom zullen bij noordenwind landende vliegtuigen deze dagen gebruik maken van de Zwanenburgbaan.
27 sep - 13 okt | Aalsmeerbaan
In deze periode is de Aalsmeerbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit baanonderhoud gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, waaronder ten oosten en ten zuiden van de luchthaven. De Buitenveldertbaan (09/27) en de Zwanenburgbaan (18C, in zuidelijke richting of vanuit het zuiden 36R) kunnen meer worden ingezet voor startend en/ of landend vliegverkeer.
Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.
6 sep - 17 sep | Buitenveldertbaan
Van 6 tot en met 17 september wordt aan de Buitenveldertbaan (09/27) regulier onderhoud verricht, waardoor deze baan niet of beperkt beschikbaar is voor vliegverkeer. Van 6 september tot en met 14 september is de Buitenveldertbaan niet beschikbaar en bruikbaar. Tussen 14 en 17 september is de Buitenveldertbaan ’s avond en nachts beschikbaar indien overige meer preferente banen niet beschikbaar of bruikbaar zijn.
Tijdens de onderhoudsperiode aan de Buitenveldertbaan kan de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet worden voor landend verkeer, zoals bij een wind uit zuidwestelijke tot westelijke richtingen en buien in het naderingsgebied van de Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C). Dit geeft meer vliegverkeer over de regio Amsterdam.
Bij wind uit noordwestelijke richtingen kunnen de Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C vanuit het zuiden) intensiever worden ingezet voor landend vliegverkeer. Dit geeft meer vliegverkeer over de regio Aalsmeer (cluster Aalsmeerbaan).
12 jul - 25 jul | Schiphol-Oostbaan
In deze periode vindt baanonderhoud aan de Schiphol-Oostbaan (04/22) plaats. Het klein, zakelijk vliegverkeer wordt op de andere start- en landingsbanen afgehandeld. Naar verwachting heeft dit baanonderhoud beperkt gevolgen voor vliegtuighinder in de Schiphol regio.
31 mei - 21 jun | Zwanenburgbaan
In deze periode is de Zwanenburgbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, waaronder Amsterdam en Amstelveen. In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.
14 mei - 21 juni | Taxibaan Alfa & Bravo
Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Alfa en Bravo aan de zuidoostkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt inzetbaar.
In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan.
Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.
25 jan - 15 mei | Polderbaan
Vanaf 15 mei kan de baan weer bij goed zicht worden ingezet voor startende vliegtuigen richting het noorden. Tot 15 mei werken we aan de verlichting van taxibaan Victor richting de Polderbaan en er zijn meetvluchten op 10 en 14 mei vanwege het nieuwe landingssysteem. De Polderbaan is dan ook de eerste periode beperkt inzetbaar. Het vliegverkeer maakt zolang gebruik van de Kaagbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan.
Planning verschoven door slecht weer
De onderhoudswerkzaamheden aan de Polderbaan waren oorspronkelijk gepland van 25 januari tot en met 26 april. In de vorstperiode van februari kon er niet gewerkt worden. Daardoor is de baan later dan gepland weer inzetbaar. Eerder is de datum van 10 mei aangehouden, maar vanwege de hevige regenval afgelopen week heeft het asfalteren van taxibaan Victor langer geduurd. En zijn we tot en met 14 mei nog bezig met het installeren van de rijbaanverlichting in en op de taxibaan, waarna de Polderbaan vanaf 15 mei weer inzetbaar is voor startend verkeer.
1 feb - 26 apr | Taxibaan Zulu, Quebec, Alfa & Bravo
Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Zulu, Quebec, Alfa en Bravo aan de west en zuidkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt inzetbaar. In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten.
In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan.
Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.
4 jan - 26 jan | Taxibaan Zulu, Quebec & Alfa
Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Zulu, Quebec en Alfa aan de west en zuidkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt of niet inzetbaar.
In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol- Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan.
Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.