Bericht van:
update 11 maart 2021
25 jan - 10 mei | Polderbaan
Bij wind uit noordelijke richtingen wordt indien mogelijk gestart van de Zwanenburgbaan (36C) richting het noorden of van de Buitenveldertbaan (09) richting het oosten afhankelijk van de weersomstandigheden, verkeersaanbod en verkeerssamenstelling. In deze onderhoudsperiode kunnen daarnaast de Buitenveldertbaan (27) en de Schiphol- Oostbaan (22) vaker als landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten.
Nachts is ontheffing aangevraagd voor starten van de Zwanenburgbaan (36C) richting het noorden en kan bij bepaalde weersomstandigheden gestart worden van de Kaagbaan (06) richting het noordoosten.
Tijdens start- en landingspieken worden naar verwachting de Buitenveldertbaan (09/27) en de Schiphol- Oostbaan (22) intensiever worden ingezet. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.
1 feb - 26 apr | Taxibaan Zulu, Quebec, Alfa & Bravo
Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Zulu, Quebec, Alfa en Bravo aan de west en zuidkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt inzetbaar. In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten.
In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan.
Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.
26 apr - 21 juni | Taxibaan Alfa & Bravo
Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Alfa en Bravo aan de zuidoostkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt inzetbaar.
In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan.
Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.
31 mei - 21 jun | Zwanenburgbaan
In deze periode is de Zwanenburgbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, waaronder Amsterdam en Amstelveen. In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol-Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.
12 jul - 25 jul | Schiphol-Oostbaan
In deze periode vindt baanonderhoud aan de Schiphol-Oostbaan (04/22) plaats. Het klein, zakelijk vliegverkeer wordt op de andere start- en landingsbanen afgehandeld. Naar verwachting heeft dit baanonderhoud beperkt gevolgen voor vliegtuighinder in de Schiphol regio.
6 sep - 20 sep | Buitenveldertbaan
In deze periode wordt baanonderhoud aan de Buitenveldertbaan uitgevoerd, waardoor de Buitenveldertbaan niet beschikbaar is. Het vliegverkeer wordt zoveel mogelijk op de primaire en secundaire start- en landingsbanen afgehandeld. In deze onderhoudsperiode kan het voorkomen dat de Schiphol-Oostbaan (22) vaker als tweede landingsbaan wordt ingezet. Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.
27 sep - 10 okt | Aalsmeerbaan
In deze periode is de Aalsmeerbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege baanonderhoud. Naar verwachting kan dit baanonderhoud gevolgen hebben voor vliegtuighinder in de Schiphol regio, waaronder ten oosten en ten zuiden van de luchthaven. De Buitenveldertbaan (09/27) en de Zwanenburgbaan (18C, in zuidelijke richting of vanuit het zuiden 36R) kunnen meer worden ingezet voor startend en/ of landend vliegverkeer.
Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden op dat moment.
11 okt - 17 okt | Kaagbaan
Afgelopen werkzaamheden
4 jan - 26 jan | Taxibaan Zulu, Quebec & Alfa
Als gevolg van de werkzaamheden aan taxibaan Zulu, Quebec en Alfa aan de west en zuidkant van de Zwanenburgbaan (18C/36C) is deze baan beperkt of niet inzetbaar.
In deze onderhoudsperiode kan tijdens de landingspiek de Buitenveldertbaan (27) vaker als tweede landingsbaan worden ingezet bij wind uit het zuiden en zuidwesten. In een startpiek met noorderwind kan de Buitenveldertbaan (09) ingezet worden als tweede startbaan. Mogelijk wordt ook de Schiphol- Oostbaan (22) intensiever ingezet als tweede landingsbaan.
Welke baancombinaties in deze periode daadwerkelijk gebruikt worden, hangt af van onder meer de heersende weersomstandigheden en de fase van de onderhoudsperiode op dat moment.