BAS
Projecten
20-10-2023 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige tot krachtige wind uit oostelijke richtingen, later vanavond ruimend naar zuidelijke richtingen en in kracht afnemend en een lage wolkenbasis met daarbij marginale zichtcondities is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: I.v.m. de weersomstandigheden en vertragingen die daardoor zijn opgelopen wijken de piektijden af van de normale piektijden.

Informatie inzet Buitenveldertbaan (09): I.v.m. de vrij krachtige tot krachtige wind uit oostelijke richtingen wordt de Buitenveldertbaan (09) ingezet als primaire startbaan. De maximale dwarswindcomponent op de primaire start- en landingsbanen is 20 knopen, met de huidige windkracht en windrichting komt de dwarswindcomponent boven de 20 knopen uit op de noord-zuid banen.

● Van 12:00 tot 15:00: Landen Kaagbaan (06), starten Zwanenburgbaan (36C) en Buitenveldertbaan (09);
● Van 15:00 tot 16:20: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09);
● Van 16:20 tot 18:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);
● Van 18:00 tot 20:20: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09);*
● Van 20:20 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);**

Afhankelijk van de weersomstandigheden kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 18:00 tot 20:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
** Van 20:20 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09) en Zwanenburgbaan (18C);


Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol