BAS
Projecten
19-10-2023 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit zuidoostelijke richtingen, lopende periode krimpend naar oostelijke richtinges en in kracht toenemend (naar vrij krachtig), kans op een lage wolkenbasis, marginale zichtcondities en buien in de buurt van de luchthaven is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Informatie inzet Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C) als landingsbanen: I.v.m. de marginale condities (wolkenbasis lager dan 2000 voet en/of zichtwaardes lager dan 5000m) worden deze landingsbanen ingezet. Bij marginale condities kan er niet geland worden op de Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R) i.v.m. verhoogde separatieminima.

UPDATE (07:10): I.v.m. het verkeersaanbod wordt de Buitenveldertbaan (09) ingezet als secundaire startbaan.

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);*
● Van 22:30 tot 07:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (zie informatie)
● Van 09:20 tot 11:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09);

Afhankelijk van de windkracht en windrichting kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
* Van 22:10 tot 22:30: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);


Na 11:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol