BAS
Projecten
19-02-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond UPDATE 2.0

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige wind uit westelijke richtingen met een toenemende kans op lage bewolking, begin van de avond verbeterend en een wind ruimend naar noordwest, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:20 tot 15:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (18C);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);

UPDATE 16:18: In verband met een wind ruimend naar west/noordwest wordt de Buitenveldertbaan (27) als landingsbaan ingezet en als startbaan wordt de Zwanenburgbaan (36C) gebruikt tot ca 16:50.


● Van 16:20 tot 17:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (18C)*;
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L)**;

UPDATE 2.0: I.v.m. een verhoogd verkeersaanbod wordt de volgende baancombinatie tot 20:30 ingezet; Landen Zwanenburgbaan (36C) en Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L)


● Van 20:00 tot 20:40: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);

* Afhankelijk van de wind(richting) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);

** Afhankelijk van de weerscondities (slechter) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);


Na 20:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

* Deze optie gebruiken voor alternatief baangebruik of verdere toelichting.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol