BAS
Projecten
19-01-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie

Laatste update:

In verband met matige tot vrij krachtige wind uit zuidwestelijke richtingen is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: Gedurende middag en avond kunnen er gladheidsbestrijdingen uitgevoerd worden op de start- en landingsbanen, hierdoor kunnen er korte periodes voorkomen met afwijkend/wisselend baangebruik.

● Van 14:00 tot 14:25: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L); (zie #1 en 2)
● Van 14:25 tot 14:50: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L); (zie #3)
● Van 14:50 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24)
● Van 16:00 tot 16:30: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), Aalsmeerbaan (18L); (zie #3)
● Van 16:30 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Informatie baangebruik:
#1: Vanwege een verhoogd verkeersaanbod wordt 2+2 baangebruik (2 startbanen en 2 landingsbanen) ingezet.
#2: Vanwege gladheidsbestrijdingen op Zwanenburgbaan (18C/36C) wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan.
#3: Vanwege gladheidsbestrijdingen op Kaagbaan (06/24) wordt de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als primaire startbaan.

Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol