BAS
Projecten
18-10-2023 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit zuidoostelijke richtingen met windstoten, lopende de periode ruimend naar zuidelijke richtingen, regen en lage bewolking, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L) en Zwanenburgbaan (18C);

UPDATE 21:48: In verband met windrichting en buien in de wijde omgeving van Schiphol wordt ook de Buitenveldertbaan (09) ingezet als startbaan.


● Van 22:10 tot 22:30: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);
● Van 22:30 tot 02:00: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C);
● Van 02:00 tot 05:00: Landen Zwanenburgbaan (18C), starten Zwanenburgbaan (18C)*;
● Van 05:00 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Zwanenburgbaan (18C)**;
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);

* Tussen 02:00 en 05:00 wordt de Zwanenburgbaan in zg ‘mixed mode’ gebruikt in verband met onderhoud aan de Polderbaan (18R)(armaturen reinigen en lichtmetingen). Vooralsnog staan er geen vertrekken geplanned in deze periode.

** Afhankelijk van de wind (richting en kracht) bestaat de kans dat de volgende baancombinatie ingezet gaat worden:

● Van 05:00 tot 06:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

* Deze optie gebruiken voor alternatief baangebruik of verdere toelichting.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol