BAS
Projecten
18-02-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige wind uit zuidwestelijke richtingen en heersende marginale weersomstandigheden is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE: Baangebruik is aangepast vanwege het verkeersanbod en de weersomstandigheden:

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);* (zie info)
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 12:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 13:00 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Aalsmeerbaan (18L);** (zie info)
● Van 13:20 tot 14:20: Landen Polderbaan (18R), starten Aalsmeerbaan (18L);

Bij een lager verkeersaanbod kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
**Van 13:00 tot 13:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);

Na 14:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie inzet Aalsmeerbaan (18L) als primaire startbaan: I.v.m. de marginale condities (een wolkendek lager dan 2000 voet en/of de zichtwaardes onder de 5000m) kan er niet gestart worden van de Kaagbaan (24) met de Zwanenburgbaan (18C) als landingsbaan. Dit heeft te maken met de separatieminima die hoger zijn bij deze weersomstandigheden. De doorstartprocedure, ook wel een go-around procedure genoemd, op de Zwanenburgbaan (18C) kruist met de standaard vertrekroutes van de Kaagbaan (24).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol