BAS
Projecten
18-01-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (UPDATE 3.0)

Laatste update:

In verband met een zwakke, noord-westelijke wind met kans op windvlagen, welke mogelijk gepaard kan gaan met lichte (sneeuw)buien is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE 3.0: I.v.m. een matige tot vrij krachtige wind uit noordwestelijke richtingen en gereduceerde dwars- en staartwindlimieten op de start- en landingsbanen door sneeuwval (vochtige/natte baan resulteert in verminderde remprestaties voor de toestellen, waardoor de dwars- en staartwindlimieten lager zijn dan gebruikelijk) en gladheidsbestrijdingen worden de volgende baancombinties ingezet:
● Van 11:20 tot 12:00: Landen Kaagbaan (06), starten Zwanenburgbaan (36C);
● Van 12:00 tot 13:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (36C) en Kaagbaan (24);
● Vanaf 13:00 tot 13:30: Landen Kaagbaan (06) en Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (36C)
● Vanaf 13:30 tot 15:20: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Zwanenburgbaan (36C) en Kaagbaan (24)


● Van 09:20 tot 11:00: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
UPDATE 10:11 : In verband met buien in de directe omgeving van Schiphol wordt de Buitenveldertbaan (09) ingezet als secundaire startbaan in plaats van de Zwanenburgbaan (36C)
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
UPDATE 11:13:  I.v.m. gladheidsbestrijdingen op de Polderbaan (36L) wordt de Zwanenburgbaan (36C) ingezet als primaire startbaan.
● Van 11:40 tot 12:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 12:40 tot 13:20: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 13:20 tot 14:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 14:20 tot 15:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);


Na 14:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol