BAS
Projecten
18-01-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit voornamelijk noordwestelijke richtingen met kans op windvlagen, vanavond krimpend naar westelijke richtingen en welke mogelijk gepaard kan gaan met lichte (sneeuw)buien is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info:
-I.v.m. een verhoogd verkeersaanbod kunnen de startpieken uitlopen.
-Gedurende middag en avond kunnen er gladheidsbestrijdingen uitgevoerd worden op de start- en landingsbanen, hierdoor kunnen er korte periodes voorkomen met afwijkend baangebruik.

UPDATE: I.v.m. gladheidsbestrijdingen op de Polderbaan (36L) wordt de Zwanenburgbaan (36C) ingezet als primaire startbaan tussen 17:20 en 18:20.

● Van 13:30 tot 15:40: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L) en Kaagbaan (24);
● Van 15:40 tot 16:00: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:00 tot 16:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 17:20 tot 18:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L); (UPDATE)
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);*
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);**

Afhankelijk van de windrichting (westelijker) kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);
**Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L); (zie #1)

Informatie baangebruik:
#1: I.v.m. een matige wind uit westelijke tot noordwestelijke richtingen en gereduceerde dwars- en staartwindlimieten op de primaire start- en landingsbanen door regenval op de preferente banen (vochtige/natte baan resulteert in verminderde remprestaties voor de toestellen, waardoor de dwars- en staartwindlimieten lager zijn dan gebruikelijk) wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan.

Na 22:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol