BAS
Projecten
18-01-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit voornamelijk westelijke richtingen met daarbij kans op (sneeuw)buien is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Ter info: Gedurende avond en nacht kunnen er gladheidsbestrijdingen uitgevoerd worden op de start- en landingsbanen, hierdoor kunnen er korte periodes voorkomen met afwijkend baangebruik.

UPDATE: I.v.m. gladheidsbestrijdingen op de Buitenveldertbaan (09/27) wordt tijdelijk de Zwanenburgbaan (36C) ingezet als landingsbaan.

● Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 22:00 tot 07:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);*
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);**

Afhankelijk van de (sneeuw)buien in de omgeving van de lucthhaven kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
*Van 22:00 tot 07:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
**Van 07:00 tot 09:20: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24);

Informatie baangebruik:
#1: I.v.m. een matige tot vrij krachtige wind uit westelijke richtingen en gereduceerde dwars- en staartwindlimieten op de primaire start- en landingsbanen door sneeuwval op de preferente banen (vochtige/natte baan resulteert in verminderde remprestaties voor de toestellen, waardoor de dwars- en staartwindlimieten lager zijn dan gebruikelijk) kan de Buitenveldertbaan (27) ingezet als primaire landingsbaan.

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol