Laatste update:
In verband met een matige wind uit voornamelijk noordoostelijke richtingen, later vanmiddag ruimend naar zuidoostelijke richtingen, kans op regenbuien en onweerswolken in de buurt van Schiphol en kans op een lage wolkenbasis met beperkte zichtwaardes is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
#1 Informatie inzet Buitenveldertbaan (09): I.v.m. de onweerswolken en buien in de omgeving van Schiphol wordt de Buitenveldertbaan (09) ingezet als secundaire startbaan. Bij buien en TCU/CB’s in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel gestart worden naar het noorden.
#2 Informaite inzet Zwanenburgbaan (36C) als primaire landingsbaan: I.v.m. de teruglopende zichtwaardes, lage wolkenbasis en de verkeersafhandeling (doorstartprocedure op de Kaagbaan (06) doorkruist de vertrekroutes van de Buitenveldertbaan (09)) wordt de Zwanenburgbaan (36C) ingezet als primaire landingsbaan i.p.v. de Kaagbaan (06).
● Van 14:00 tot 15:00: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie informatie #2)
● Van 15:00 tot 16:00: Landen Kaagbaan (06) en Polderbaan (18R), starten Buitenveldertbaan (09);* (zie informatie #1)
● Van 16:00 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);**
Afhankelijk van de windrichting kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
* Van 15:00 tot 16:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
** Van 20:40 tot 22:10: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.