BAS
Projecten
17-05-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag + Informatie (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een matige noord-noordwestelijke wind, krimpend naar noordwestelijke windrichting en de gehele dag kans op marginale weersomstandigheden en enkele buien is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

UPDATE: Baangebruik is aangepast;

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L); (Zie Informatie #2)
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (Zie Informatie #1)
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L); (Zie Informatie #1)
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L); (Zie Informatie #2)

Na 15:20: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

Informatie #1: De Kaagbaan (06) wordt niet ingezet vanwege convergerend baangebruik tussen de Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R) in combinatie met marginale weersomstandigheden. Hierdoor wordt de Zwanenburgbaan (36C) ingezet als landingsbaan.

Informatie #2: Vanwege de marginale weersomstandigheden kan er niet parallel gestart worden naar het noorden toe. Hierom wordt de Kaagbaan (24) ingezet als startbaan.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol