BAS
Projecten
16-04-2024 | Baangebruik vanavond, vannacht en morgenochtend +informatie

Laatste update:

In verband met het groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24), een matige wind uit noordwestelijke richtingen met daarbij kans op buien in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 20:40 tot 22:10: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 22:10 tot 22:30: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 22:30 tot 06:30: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
● Van 06:30 tot 07:00: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 07:00 tot 07:40: Landen Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);*
● Van 07:40 tot 09:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);**

Afhankelijk van de buien in de omgeving van Schiphol kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 07:00 tot 07:40: Landen Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L) en Buitenveldertbaan (09); (zie informatie)
**Van 07:40 tot 09:20: Landen Zwanenburgbaan (36C) en Buitenveldertbaan (27), starten Polderbaan (36L); (zie informatie)

Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Informatie baangebruik:
Bij buien in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel gestart en geland worden naar het noorden, hierdoor wordt de Buitenveldertbaan ingezet.

NOOT: vanwege groot onderhoud aan de Kaagbaan (06/24) zal deze start- en landingsbaan tot 25 april 2024 niet beschikbaar zijn voor vliegverkeer. Voor nadere informatie kunt u het volgende nieuwsbericht raadplegen: Groot Onderhoud Kaagbaan (06/24) – BAS (bezoekbas.nl).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol