BAS
Projecten
16-01-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (UPDATE 2.0)

Laatste update:

In verband met een matige wind uit westelijke richtingen met kans op windvlagen en kans op winterse buien en mogelijk lage bewolking, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Als gevolg van sneeuw op de diverse landings- en startbanen is er een beperkt aantal banen beschikbaar: de Kaagbaan (24) als startbaan en de Buitenveldertbaan (27) als landingsbaan. Zodra de Aalsmeerbaan (18L) sneeuwvrij is zal die ingezet worden als startbaan.

UPDATE 09:51: In plaats van de Buitenvelderdbaan (27) wordt de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als landingsbaan.

Van 10:30 tot ca 11:40 is de verwachting dat de Zwanenburgbaan (18C) ingezet wordt als landingsbaan en de Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L) ingezet worden als startbanen.

UPDATE 2.0:
● Van 13:00 tot 15:30: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:30 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);
● Van 16:20 tot 17:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol