BAS
Projecten
15-05-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond

Laatste update:

In verband met het klein onderhoud aan de Buitenveldertbaan (09/27) en een zwakke wind uit hoofdzakelijk noordwestelijke richtingen met kans op windvlagen en buien, is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L);
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C)*;
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L)**;
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Kaagbaan (06) en Aalsmeerbaan (36R), starten Polderbaan (36L)***;
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L)**;
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Kaagbaan (06), starten Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C);

* Afhankelijk van de buienactiviteit (onweer) kan het voorkomen dat de volgende baancombinatie ingezet wordt:

● Van 16:20 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

** Afhankelijk van de wind(richting) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);

*** Afhankelijk van de buienactiviteit (onweer) of wolkenbasis (laag) kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);

Na 22:10: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol