BAS
Projecten
14-08-2024 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag (UPDATE)

Laatste update:

In verband met een zwakke wind uit voornamelijk westerlijke richtingen, kans op regenbuien in de omgeving van Schiphol en ILS-werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan (18C/36C, zie *NOOT) is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden).

UPDATE | In verband met de noorderlijke windrichting wordt tussen 11:40 en 13:00 de volgende baancombinatie ingezet:

Van 11:40 tot 13:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L)

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)**;
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L) (zie UPDATE hierboven);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24)**;
● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L)

NOOT: nadere informatie over werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan en de effecten daarvan kunt u in de volgende link lezen: Zwanenburgbaan tussen juni en september beperkt inzetbaar – BAS (bezoekbas.nl)

** In deze periode wordt mogelijk een alternatieve baancombinatie ingezet: Landen Polderbaan (06) en Schiphol-Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24).

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol