Laatste update:
In verband met een matige tot vrij krachtige wind uit westelijke tot noordwestelijke richtingen, kans op marginale weersomstandigheden, onweerswolken, sneeuwbuien en hagel is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):
UPDATE: I.v.m. gladheidsbestrijding op de Buitenveldertbaan (09/27) vanaf 23:30 tot 00:15 wordt de Zwanenburgbaan (36C) in die periode ingezet als primaire landingsbaan. Gedurende de nacht en in de loop van morgenochtend worden er ook gladheidsbestrijdingen uitgevoerd op de overige start- en landingsbanen, hierdoor kunnen er korte periodes voorkomen met afwijkend baangebruik.
● Van 20:40 tot 22:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24) en Polderbaan (36L);
● Van 22:00 tot 07:00: Landen Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie #1)
● Van 07:00 tot 09:20: Landen Buitenveldertbaan (27) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);*
Afhankelijk van de onweerswolken en (sneeuw)buien in de omgeving (verminderde activiteit) van Schiphol kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden:
*Van 07:00 tot 09:20: Landen Aalsmeerbaan (36R) en Zwanenburgbaan (36C), starten Polderbaan (36L);
Informatie baangebruik:
–#1: I.v.m. een matige tot vrij krachtige wind uit westelijke tot noordwestelijke richtingen en gereduceerde dwars- en staartwindlimieten op de primaire start- en landingsbanen door regenval op de preferente banen (vochtige/natte baan resulteert in verminderde remprestaties voor de toestellen, waardoor de dwars- en staartwindlimieten lager zijn dan gebruikelijk) wordt de Buitenveldertbaan (27) in de nacht ingezet als primaire landingsbaan.
Na 09:20: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.
Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.