BAS
Projecten
13-10-2023 | Baangebruik vanochtend en vanmiddag +informatie

Laatste update:

In verband met een vrij krachtige tot stormachtige wind uit zuidelijke tot zuidwestelijke richtingen, matige zichtcondities en laaghangende bewolking met daarbij kans op buien en onweerswolken in de buurt van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

Informatie mogelijke inzet Buitenveldertbaan (27): I.v.m. de onweerswolken en buien in de omgeving van Schiphol wordt de Buitenveldertbaan (27) ingezet als secundaire landingsbaan. Bij buien en TCU/CB’s in de omgeving van Schiphol kan er niet parallel geland worden naar het zuiden (Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C)).

● Van 09:20 tot 11:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);*
● Van 11:40 tot 13:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24);**
● Van 14:00 tot 15:00: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Afhankelijk van de buien en/of onweerswolken (meer activiteit) in de buurt van Schiphol kunnen ook de volgende baancombinaties ingezet worden:
* Van 11:00 tot 11:40: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie informatie)
** Van 13:00 tot 14:00: Landen Polderbaan (18R) en Buitenveldertbaan (27), starten Kaagbaan (24); (zie informatie)


Na 15:00: deze informatie zal later op onze website gepubliceerd worden.

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol