BAS
Projecten
13-05-2024 | Baangebruik vanmiddag en vanavond +Informatie

Laatste update:

In verband met een westelijke windrichting, ruimend naar west-noordwestelijke richting, aan het einde van de middag verder ruimend naar een noordelijke windrichting en in het begin van de avond snel ruimend naar een oost-zuidoostelijke windrichting gedurende de hele nacht, hiernaast kans op marginale zichtcondities en onweerswolken in de omgeving van Schiphol is de verwachting dat de volgende baancombinaties gebruikt gaan worden (de genoemde tijden zijn richttijden):

● Van 14:00 tot 15:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24); (Zie informatie)
● Van 16:20 tot 17:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);
● Van 17:40 tot 18:20: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Zwanenburgbaan (18C), starten Kaagbaan (24); (Zie informatie)
● Van 20:00 tot 20:40: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24);
● Van 20:40 tot 22:10: Landen Polderbaan (18R), starten Kaagbaan (24) en Aalsmeerbaan (18L);

Na 22:10: Deze informatie wordt later vandaag op onze website bekend gemaakt.

Informatie: Afhankelijk van de buien welke rond het middaguur zullen verschijnen is het niet mogelijk om parallel te landen, hierom wordt de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan, hiernaast kan de Buitenveldertbaan (27) niet ingezet worden vanwege werkzaamheden:
● Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);
● Van 18:20 tot 20:00: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24);

Disclaimer: dit is de meest recente verwachting van het baangebruik vastgesteld door LVNL en luchthaven Schiphol op basis van de verwachte operationele omstandigheden, dat wil zeggen een combinatie van het weer, verkeersaanbod en beschikbare infrastructuur (start-, landings- en rijbanen en technische systemen). Het actuele baangebruik kan afwijken van de verwachting als gevolg van een verandering in de operationele omstandigheden. Daarnaast kan het voorkomen dat er – in de overgang van pieken en aan het begin van de dag (tussen 07:00 en 07:40 uur) – tijdelijk twee landingsbanen en twee startbanen tegelijk worden ingezet om het hoge aanbod van vliegverkeer op die momenten veilig en efficiënt af te handelen.

Het banenstelsel van Schiphol